10. april 2011

Drivhus og andre gleder

Min mann og jeg har tilbrakt søndagen på Hagemessen i Lillestrøm. De som har fulgt bloggen en stund har kanskje fått med seg at vi for ca 1 ½ år siden kjøpte et hus fra 1969 med et enormt rehabiliteringsbehov. Det samme gjaldt hagen. Først etter å ha hugget ned 11 stk 25 m høye trær begynte vi omsider å se omrisset av hagen, som for det meste besto av ugress.
 
Bildet er lånt fra hobbydrivhus.no

Selv om både min mann og jeg er oppvokst i hus med hage, har nok vår interesse for beplantning vært noe begrenset, da vi har bodd det meste av tiden sammen i leilighet. Vi har riktignok ønsket å være både hus- og hage eiere, men med 760 m2 hage plutselig deisende ned i fanget hvor ALT måtte gjøres, føltes det litt i overkant ambisiøst. På ønskelisten for hagen sto det blant mye annet et drivhus. Som lita jente fikk jeg min egen jordlapp i hagen til mor og far hvor jeg dyrket: jordbær, rabarbra og tomater. Atskillige kvelder ble også tilbragt i skolehagen over kålhoder og gulrøtter, så akkurat det med å produsere sin egen mat har jeg stor sans for. Selv når vi bodde i leilighet var tomatplanter et fast inventar på balkongen. Løsningen med å finne den ultimate hage ble å hyre inn en hagearkitekt fra landbrukshøyskolen på Ås, som ga oss en fix ferdig hageplan. Helt fantastisk!
 
De første tomatplantene var på plass allerede i fjor :)

Så var det om å gjøre å prioritere hva som skulle bli årets prosjekter. I fjor var det belegningsstein i oppkjørselen med tilhørende støttemurer som ble prioritert. I år sto en støttemur, men med beplantning, og ny terrasse på planen. (Det var i grunnen det skattepengene kunne dekke). Messebesøket gjorde oss imidlertid til stolte eiere av et nytt drivhus til hagen. Wow, så fint det kommer til å bli! Selve innkjøpet er egentlig galskap sett ut fra min nåværende jobbsituasjon, så mye tyder på den planlagte sommerferien til Danmark må skrinlegges, og at planter til støttemuren må vente enda et år før de er på plass. Men, tenk for noen herlige grønnsaker, urter..mmm... som vi kommer til å kunne nyte år etter år.

Fortsatt litt snø i hagen, men våren nærmer seg med stormskritt
På pinnene
Som tidligere nevnt er jeg ikke av de raskeste med strikkepinnene. Jeg hadde imidlertid en del garn igjen fra Grignasco Champagne som jeg ikke uten videre ønsket å rydde bort i glemselen. Etter å ha laget Petal i samme kvalitet var jeg ganske enkelt solgt, - for et nydelig garn! Garnet ble innkjøpt på Uldstedet i København i vinterferien. Servicen i butikken var ikke spesielt god, men kvaliteten på produktene har vært en veldig positiv overaskelse.

Bare ermene gjenstår.
Etter litt hoderegning kom jeg frem til at med en kombinasjon av gjenstående farger ville det bli akkurat nok til en liten sommertopp. Uten et ferdig mønster har jeg gjort det enkelt for meg selv ved å strikke det meste av toppen i striper for å holde styr på garnforbruket i de ulike fargene. Ermene har jeg tegnet et nytt mønster til, da det opprinnelige viste seg å være upraktisk i forhold til lange felter mellom mønsterfargene.


Jeg har alltid vært veldig glad i kombinasjonen av brunt og blått, så jeg tror bare jeg nå ikke har forregnet meg at resultatet kan bli riktig så bra.

Mulig det kan bli noen søte pulsvarmere med blomsterknapper?
I disse tider hvor størrelsen på fremtidge inntekter kan være litt usikre har shopping generelt vært nedtonet. Må innrømme at både "sort belte" og " shopping" har vært benyttet i samme setning om undertegnede ved et par anledninger, så dette holder hardt. Jeg har stort sett klart å styre unna de aller fleste fristelser, men når jeg skulle være med en kollega for å hjelpe henne med å plukke ut garn på Jens Hoff på Solsiden i Trondheim, var det vanskellig å skulle snu ryggen til. Et par nøster med Duo fra Sandnes garn falt ned i kurven, i en kvalitet av bomull og ull.

Strikkes i rosa, en sikker favoritt for små prinsesser
Ellers på pinnene har jeg en liten tunika til en 4 åring. Jeg har 2 mulige mottakere i denne alderen, så vi får se hvem som blir nærmest i forhold til mulig fødselsdagsgave. Tunikaen er basert på et mønster fra Sandnes garn, men jeg strikker i en Baby Silk (tidligere) innkjøpt på Stoff og stil. Kvaliteten er litt stivere enn jeg er vant til, men i og med at modellen ikke er beregnet til å bruke rett på kroppen tror jeg den likevel kommer til å duge. 
Inspirasjon
Inspirasjon Jeg har oppdaget The Knitter som jeg synes er et godt strikkehefte. Her finner jeg tips om både nye teknikker, nettbutikker og inspirasjon til bruk for mitt omfangsrike garnlager som jeg håper å tære MYE på i månedene fremover. - Det gjelder bare å ikke gi opp, selv om jeg skulle gå på en liten "garnsprekk" innimellom. :)