10. oktober 2010

En nikkers til besvær..

I disse travle tider har jeg unnet meg den store luksus å ta 2 dagers høstferie. Det var ingen eksotiske reisemål som fristet i det fjerne, men kun et par dager med nedsunkne skuldre på hobbyrommet. Jeg har relativt mange prosjekter gående på en gang, og har sett frem til å få fullført et par av dem.
Vest sydd i ullkvalitet. 
Noe av det jeg har sittet og puslet med er en vest og nikkers som jeg kjøpte inn stoff til for en tid tilbake. Vesten hadde jeg egentlig regnet med å sy så enkel som mulig, men manglet et godt vestemønster og kjøpte med meg et par mønstre fra Burdas høstsesong. Når jeg oppdaget at det ene forstykket alene besto av 5 deler, - før lommen, ante jeg at den enkle vesten kom til å by på litt mer arbeid enn det jeg hadde sett for meg. Vel, full av pågangsmot og frem med syanvisning. I utgangspunktet er jeg av den typen som gjerne unngår alt som ligner på bruksanvisninger og gjerne vil gjøre ting på min egen måte. Her var det bare å innse at mine sykunnskaper ikke er i nærheten av skreddernivå, og hjelp måtte søkes i bruksanvisning. Synes dog at resultatet ble ganske bra. Gikk på en liten miss på lommeklaffene som jeg har sydd på med vrangside av stoffet, men syntes at det ga en ganske ok effekt. 
Jeg benyttet knapper til å lukke klaffene med da jeg synes de hadde en fin dekorativ effekt.
Nikkersen
Så var det nikkersen da. Når min mann kommenterer at "den var jo morsom", forstår jeg at det ikke var det fineste jeg har laget. Morsom er sjelden et kompliment, men enkelte ting får man se på som en prosess og mulighet for læring. - Om jeg nå skal være veldig positiv. :) Jeg har alltid plundret med bukser, rett og slett syntes det har vært vanskelig å få til, og sliter med å få til passformen. Etter tips funnet i en sømbok, syntes jeg at jeg fikk løst en del av problemene. Modellen skulle egentlig vært en del videre, men jeg valgte å gjøre den noe smalere, da det ennå er mer enn rikelig med stoff i bukselårene. Glidlåsen, som er av typen usynlig, er satt inn bak. 
Nikkersen krever fortsatt litt tilpasning, men fungerer sammen med vesten. 
I kurven med halvferdige arbeider ligger mang et strikketøy. Jeg arbeider fortsatt med Eirin fra Kim Hargreaves og har justert arbeidet så mange ganger, som følge av ulik strikkefasthet, at den er vel strikket nesten 2 ganger før jeg blir ferdig. Nå falt jeg for fristelsen og kjøpte mer av det nydelige Cascade fra Slavi. Denne gangen i fargen walnut, som viste seg å være litt mer brun enn forventet. Forsendelsen gikk denne gangen unna på nesten en uke, så det var over all forventning. Jeg hadde egentlig trodd at fargen skulle vært litt mer beige, men med et ex. antall brune skjørt i garderoben vil den passe rett inn i eksisterende produksjon.
Fristelser i lilla fra Stoff og Stil
Blandt innkjøpene er det også kommet inn både garn og stoffer fra Stoff og Stil. I tillegg plukket jeg med meg litt bånd og noen søte roser hos Panduro. Garnet er en Baby ull, myk og deilig, en kvalitet jeg ikke har forsøkt meg på tidligere. Stoffene er i sandvasket silke og en form for jersey. Jeg har ikke helt bestemt hva jeg skal lage, og avventer derfor litt med å sette saksen i disse. Jeg falt imidlertid for fargene og visste med an gang at her må det være mulighet for litt kreativitet.
Walnut Cascade og taft til festkjolen
Så var det neste prosjekt da, for noe må vi ha mellom hendene. Det klippes i disse dager på hobbyrommet i stoff til julefestkjolen. Den skal sys i en bronsefarget taft. Fargen kommer dessverre ikke til sin rett på bildet, men er helt nydelig der den går fra bronse til mørk brun avhengig av hvordan du ser den. Denne gangen har jeg tenkt å lage noe jeg ikke har hatt siden 90-tallet en gang; en fotsid selskapskjole. Om tiden strekker til blir det en helklet veske til, fra Tine Solheims Maskepi, og en mørkebrun strikket jakke i Baby Silk. Store selskapslokaler er ofte kalde på vinterstid. Så får vi se, hva mer vi klarer å trylle ut av hobbyrommet i løpet av de neste ukene. Gøy blir det i alle fall.

Praktisk informasjon:
Vesten ble sydd med utgangspunkt i Burda 7426.
Nikkersen er sydd med utgangspunkt i Burda 7463.  Det har gått med ca 1,2 m stoff i 140 cm bredde, 0,5 m forstoff, 1 usynlig glidelås og 7 knapper til både nikkers og vest.