21. august 2010

August i all sin prakt

Jeg har alltid hatt en egen forkjærlighet for høsten. Mine favorittmåneder har alltid vært august - oktober. Luften som blir kaldere og renere, og de vakre fargene i naturen. Det må jo gi energi og skaperglede. Nå har sommeren her i Oslo i år har vært så som så, og jeg er dog ikke helt klar for å slippe den ennå. Det er noe med tiden etter sommerferien, hvor skolen begynner igjen, og hvor det ligger en lovnad om nye muligheter.  For min del betyr det i tillegg til å bevege seg tilbake til hverdagen, tid for planlegging av nye arbeider utover høsten og vinteren.

3 hefter med ren inspirasjon og glede 
Inspirasjon
Jeg fikk akkurat mine sterkt etterlengtede hefter fra Kim Hargreaves som jeg gleder meg veldig til å lese, simpelthen bare for å hente inspirasjon. Her er det nok å hente inspirasjon fra for hele vinteren. :) Jeg venter fortsatt i stor spenning på det gylne ullgarnet jeg har bestilt fra Slavi, men det ser ut til at det kjedelige har skjedd, - nemlig at pakken har kommet bort i posten. Vi har forsøkt å etterlyse den både via den danske og norske Post. Vi krysser fortsatt fingrene for at den dukker opp i nærmeste tid. Om pakken ikke skulle dukke opp har hun lovet å sende en ny forsendelse i løpet av neste uke. Så det ordner seg jo.

Kan anbefales
En god bok hører også med til høsten.
Jeg har i løpet av sommeren oppdaget Tom Kristiansen, en norsk krimforfatter som kan måle seg med de helt store i den sjangeren. Spenning fra første til siste side, når man er ute etter en bok man rett og slett simpelthen ikke kan legge fra seg. Selv om jeg har stor sans for bøker fra Spansktalende land, tror det har noe med måten de forteller en historie på, er det godt av og til å simpelthen bare kunne la seg underholde. Dypet er en god thriller fra begynnelsen av det norske oljeeventyret frem til i dag. Godt inspirert av hvordan dykkerne siden har kjempet en håpløs kamp mot myndighetene, etter at de ble benyttet som levende forsøkskaniner på dypdykking i Nord-sjøen.

På hobbyrommet
Så var det arbeidene da, jeg har tatt frem et av disse prosjektene som kunne karakteriseres som påbegynt, men dessverre ikke nesten ferdig. Det er noe med når man alltid av en eller annen grunn skal endre på strikkeoppskrifter for å sette sitt personlige preg på det. Da kan man ofte havne på dypt vann. Og det med omstrikking er det vel flere av oss som finner litt lite givende når man har gjort det mange nok ganger. Denne gangen er jeg imidlertid helt bestemt på å fullføre prosjektet, som er en genser med flettemønster, som strikkes til Baby Silk fra Du Store Alpakka. Fargen en en rød/rustbrun variant, som jeg synes passer godt til tiden vi nærmer oss med stormskritt.